søndag 7. november 2010

Trender og oppsummering

Etter å ha sett på videoen om "Augmented Reality" ble jeg litt ukomfortabel. Ønsker vi virkelig å bo i en slik verden? Det er flere sider til dette: er det slik at teknologi overtar funkjoner som reisehåndbøker ol. har hatt for oss tidligere? Vi får bedre og mer informasjon fra en i-phone. Eller er det slik at vi slutter å tenke selv, men blir passive mottakere av informasjon som andre bestemmer over?

Sannsynligvis vil det alltid være noen som står utenfor den nye informasjonsverden. Dette kan være på grunn av ulyst å omfavne nye teknologier eller at man mangler kunnskap eller evner til lære om nye medier. I den vestlige verden har flere forskere uttrykt bekymring over det voksende gap mellom de som behersker Internett og gupper som blir fullstending marginalisert fordi de ikke har disse ferdigheter.

Selvfølgelig skal man ta i bruk nye tjenester,og vi har uante muligheter for en bedre verden gjennom fri informasjonsflytt og deling av kunnskap. Jeg synes at biblioteksektoren har vært flink i så måte. Det finnes åpenbare ulemper for noen virksomheter med hensyn til sikkerhet og industrispionasje med bruk av nettskyer.

Jeg er mest bekymret for den nye trenden for en "quick fix" med Youtube eller Wikipedia. Dagens dataguruer har vokst opp med tradisjonell kildekritikk. Veldig mange av dagens unge mennesker har problemer med å lete etter informasjon og kredittere kildene. En utfordringer for skolebibliotekarene!

Ellers vil jeg takke FIA for et interessant og lærerikt kurs. Jeg kommer ikke til å bruke alle de sosiale mediene som vi har sett på, men har fått mange nye impulser og utfordringer. Jeg kjente til sosiale bokmerking og RSS fra tidligere og kommer til å bruke dem på en mer effektiv måte. Jeg ser veldig mange muligheter ved bruk av nettskyer og tror at dette blir et nyttig redskap for travle bibliotekarer...

1 kommentar:

  1. Da har vel egentlig kurset vært for deg som det er meningen at det skal være, nemlig bli kjent med flere tjenester og så velge ut det som passer for deg og ditt bibliotek;o)

    SvarSlett