fredag 15. oktober 2010

Søk og sosiale bokmerker

"Alle" googler! Det er lettvint og raskt å søke etter informasjon. Det er ikke problemfritt. Dette kan illustreres med å se på antall treff på mitt navn - 1270 og treff på arbeidsplassen min - 80 100. Utrolig mange av disse treffene er uinteressante, men hvordan kan man søke på en mer effektiv måte? I kursmateriale står det at det er lurt å sette seg inn i søkehjelpen. Det er helt riktig, men tipset mitt går ut på å bruke "Avansert søk". Da slipper man å huske store bokstaver, anførselstegn osv.

Jeg skulle prøve Stumbleupon, men Akershus fylket har blokkert tilgang til den. Blinklists ser interesssant ut, og jeg kommer til å utforske den.

Jeg har hatt en konto på Del.icio.us i flere år. Tjenesten er veldig nyttig for meg! Min skrekk er å miste alle favorittene som jeg har bygget opp over lang tid. Med Del.icio.us kan jeg lagre alle favorittene mine og ta dem opp på de pc'ene som jeg bruker, både hjemme og på jobb. Det er fint at man kan søke etter andre bokmerker og at man får forslag om de mest populære nettstedene akkurat nå.

Søkte på "digital museum" og valgte et bokmerke som flere tusen har merket - Moving Image Archive. Stilig! Artig og nyttig å lese kommentarene som andre har skrevet. Veldig spennende å dele kunnskap på denne måten.

Vi vurderer å lage en slik side som elevene kan få tilgang til. Her kunne vi avgrense etter fag eller ha en mer generell side. Fint å kunne få forslag fra elevene også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar